Click for Irbid, Jordan Forecast

HUBUNGI SAYA DI hjhgenius@gmail.com UNTUK KETERANGAN LANJUT!!!
Click Here to Visit malaysia blog blogger

Kenangan Tinggal Kenangan..

Isnin, Mei 24, 2010

DIPUJA dan diangkat sebagai Raja Pop Dunia, namun segala pengiktirafan dan sanjungan itu tidak bermakna lagi buat Michael Jackson, 51, yang sudah pergi meninggalkan jutaan peminatnya pada 25 Jun lalu.

Kehidupan yang dilaluinya penuh misteri sehinggalah ke akhir hayatnya menimbulkan pelbagai spekulasi yang tidak berpenghujung.

Pelbagai individu tampil memberi kenyataan dan cuba meleraikan setiap persoalan yang timbul di sebalik kematiannya namun tiada yang pasti.

Begitu juga dengan agama Michael, benarkan dia memeluk Islam dengan nama Mikaeel atau sebaliknya.

Dalam hal ini tiada yang berani mengaku pernah terbabit dalam pengislamannya melainkan abangnya Jermaine Jackson yang dalam ucapannya pernah mendoakan semoga Allah sentiasa bersamanya.

Kematian mengejut Michael membuatkan Walk of Fame, Hollywood menjadi tumpuan peminat untuk menyatakan kesedihan mereka.

UCLA Medical Centre, selain kediamannya di Holmby Hills, Apollo Theatre, New York dan Hitsville, Detroit yang menempatkan ibu pejabat Motown tempat Michael memulakan kerjaya nyanyiannya turut menjadi tumpuan.

Dilaporkan Presiden Amerika Syarikat, Barrack Obama turut menghantar ucapan takziah kepada keluarga Michael. Seluruh peminatnya di dunia meratap kematian ikon pop itu dan setiap peninggalannya menjadi koleksi yang sangat berharap.

Sebaik dunia mendapat tahu berita kematiannya, jualan cakera padat (CD) terus melonjak sehingga kehabisan stok dan lagunya menduduki carta teratas di United Kingdom.

Tidak cukup dengan itu, keluarga Michael juga sehingga berakhirnya majlis peringatan di Staples Center, Los Angeles, yang menjadi lokasi acara itu Selasa lalu, tidak mengumumkan di mana Raja Pop itu disemadikan.

Lebih menarik majlis memperingati Jackson mencetuskan satu fenomena apabila 1.6 juta peminat mendaftar untuk menghadiri upacara di di Staples, tetapi hanya 8,750 yang terpilih.

Mereka juga perlu membayar tiket seolah-olah satu konsert kerana turut diserikan dengan persembahan.

Antara rakan karib dan insan terkenal yang hadir ialah Stevie Wonder, Mariah Carey, Usher, Lionel Richie, Kobe Bryant, Jennifer Hudson, John Mayer dan Martin Luther King III.

Sepanjang dua jam majlis penghormatan itu berlangsung, pelbagai suka-duka dialami bersama Michael diceritakan insan yang rapat dengannya.

Adik-beradiknya duduk berbaris bersama dengan memakai sarung tangan putih sebagai tanda ingatan mereka.

Acara dimulakan bacaan tribute mengenai penyanyi itu oleh penyanyi legenda muzik Motown, Smokey Robinson berlatarkan skrin besar dengan tulisan In Loving Memory of Michael Jackson King of Pop 1958 - 2009.

Persembahan artis juga menjadi tumpuan seperti Mariah menyampaikan lagu I'll Be There bersama Trey Loren, Lionel Ritchie (Jesus Love You), Usher (Gone To Soon), Stevie Wonder (Never Dreamed You'd Leave In Summer dan They Won't Go When I Go) dan Jennifer Hudson (Will You Be There).

Turut membuat persembahan, John Meyer, Shaheen Jafargholi (peserta Britain Got Talent) manakala Queen Latifah sampaikan puisi We Had Him.

Insan yang rapat dengannya hadir membuat ucapan istimewa termasuk Brooke Shield, abang-abangnya, Robbie, Randy, Tito, Marlon, Jackie dan Jermaine serta Janet, La Toya dan juga anak-anaknya, Paris Katherine Jackson, Prince Michael dan Prince Michael II.

Luahan Paris mengenai rasa cinta dan kasih pada ayahnya membuatkan suasana cukup sayu.

Paris juga menangis tersesak-esak sambil ditenangkan ibu saudaranya, Janet.

Detik itu disiarkan secara langsung menerusi televisyen ke seluruh dunia dan bilangan penonton mencecah angka satu bilion.

Kematian Michael yang dikatakan akibat suntikan ubat penahan sakit berlebihan turut memberi kesan kepada keluarga mendiang Heath Ledger.

Pelakon The Brokeback Mountain itu juga meninggal kerana pengambilan dadah berlebihan.

Bapa aktor itu, Kim Ledger sangat terkejut apabila mendapat berita kematian Michael yang mengingatkannya semula kepada kematian Heath yang juga sangat tragis pada Januari 2008.

"Pada hari Michael meninggal, saya berbual dengan anak perempuan saya dan bekas isteri, Sally.

"Kami sangat sedih kerana punca kematian Michael seakan sama dengan Heath. Cuma beza kematian Michael dengan Heath kerana punca kematian anak lelaki saya itu disebabkan dirinya sendiri.

"Saya tak tahu kenapa Heath sanggup melakukan sesuatu yang tidak baik terhadap dirinya dan kesan pemergiannya sangat kami rasai sehingga kini," katanya.

Seperti mana kematian Lady Diana yang terus disiasat punca kemalangan yang menimpa dengan kekasihnya, Dodi Al Fayed biarpun sudah lebih 10 tahun beliau meninggal, perkara sama akan terjadi pada Michael.

Pelbagai pihak akan terus menyiasat punca kematiannya. Hanya Michael yang tahu rahsia hidupnya di mana kebanyakan rakan karibnya mengetahui Michael sering kesunyian biarpun keliling kemewahan, perhatian dan sanjungan.

Meskipun hidup Michael sudah bernoktah, tetapi banyak persoalan dan masalah baru akan muncul termasuk hak penjagaan tiga anaknya.

Terbaru, dalam laman web Hollywood.com menyenaraikan 50 perkara yang hanya Michael boleh menjawabnya. Tetapi dia sudah pergi bersama semua kisah hidup yang penuh suka duka. Segala apa yang dunia ingin tahu sudah terkubur bersama jasadnya.

Malah, Michael juga sudah tiada untuk membela diri dan menyatakan kebenaran kepada dunia atas semua persoalan mengenai dirinya sepanjang 50 tahun hayatnya.

Antara 50 perkara yang menjadi tanda tanya

1. Benarkah dia mengambil sejenis ubat penahan sakit yang dikenali zoloft, xanaz dan demerol yang dikatakan punca kematiannya?

2. Adakah Michael selalu menggunakan dadah untuk mententeramkan dirinya, terlalu percayakan doktor peribadi yang dikatakan dapat memberi rawatan dan ubat terbaik kepadanya dan benarkah dia penagih ubat penahan sakit yang tegar?

3. Benarkah dia pernah menjalani 50 pembedahan plastik kerana menganggap rupa asalnya sangat hodoh, mewarnakan kulitnya menjadi putih, menderita sakit belakang dan seorang yang menanggung kekecewaan teramat sangat?

4. Pernahkah dia mengadakan seks dengan Brooke Shields?

5. Benarkah Michael mencintai Lisa Marie Presley dan Debbie Rowe serta bayinya (yang berkemungkinan anak bongsunya Blanket) yang dijulangnya di tepi tingkap hotel?

6. Benarkah dia menamakan dua anaknya Prince dan Paris kerana mengagumi dua insan terkenal itu? Ia bukan sesuatu yang mustahil kerana Michael yang begitu menyanjungi dan meminati Diana Ross, sanggup membuat pembedahan plastik sehingga wajahnya hampir menyerupai penyanyi veteran itu.

7. Adakah Michael disayangi adik-beradiknya yang lain?

8. Benarkah dia sangat mementingkan kesempurnaan dan Michael juga dikatakan memasukkan sejenis alat pada dagunya untuk kelihatan maskulin? Dia juga pernah tidur dalam kamar oksigen yang dipercayai dapat memanjangkan jangka hayatnya.

9. Spekulasi mengenai keanehan Michael mengatakan dia makhluk asing dari planet Marikh, berkongsi tandas dengan cimpanzi kesayanganya, Bubbles, menderita akibat anorexia, makan ayam hidup-hidup dan menari di tengah malam pada setiap malam.

10. Benarkah Michael seorang vegetarian, artis Barat pertama dapat muncul dalam iklan komersial untuk televisyen Russia, melamar Lisa Marie menerusi telefon dan meliwat remaja lelaki, Jordan Chandler, 13?

0 ulasan:

Related Posts with Thumbnails

Ukur Kelajuan Blog Anda

Your domain(s): Enter each address on a new line (Maximum 10)
 
(eg: hjhgenius.blogspot.com.)    
 

 
AHLEN © 2008 Por Dekma