Click for Irbid, Jordan Forecast

HUBUNGI SAYA DI hjhgenius@gmail.com UNTUK KETERANGAN LANJUT!!!
Click Here to Visit malaysia blog blogger

Senaman bahu

Selasa, Januari 12, 2010

BARBELL behind the neck press adalah cara efektif merangsang bahagian anterior (depan) dan lateral (sisi) deltoid. Bagaimanapun, tekanan yang diletakkan ke atas posterior (belakang) adalah minimum dan agak kurang ketika mengangkat barbell.

Ini adalah senaman bahu yang baik kerana memberi tumpuan kepada bahagian belakang serta mengurangkan penggunaan bahagian depan deltoid. Selain itu, ia turut membantu membina bahagian belakang dan tengah deltoid.
 
Langkah

1. Pilih barbell dengan berat sesuai.

2. Genggam palang barbell. Pastikan tapak tangan menghadap badan dan jarak antara kedua-dua tangan lebih kurang sama dengan jarak di antara kedua-dua bahu.



3. Dengan berhati-hati, letakkan barbell di belakang badan anda. Pastikan keadaan torso anda terasa regangan dan bahagian belakang pula dalam keadaan tegak.

4. Sambil memastikan bahagian torso dalam keadaan tegak, tolak barbell ke atas sehingga lengan anda lurus.

5. Kekalkan postur badan yang baik dan dengan perlahan-lahan, turunkan barbell ke belakang tengkuk. Ulang pergerakan ini sebanyak mana yang anda mampu.

Tip

  • Jangan lupa menarik nafas ketika menurunkan barbell dan menghembuskan nafas ketika menolak barbell ke atas.


  • Ketatkan abdomen ketika melakukan senaman ini dan pastikan anda mengekalkan postur yang baik sepanjang melakukannya.

  • 0 ulasan:

    Related Posts with Thumbnails

    Ukur Kelajuan Blog Anda

    Your domain(s): Enter each address on a new line (Maximum 10)
     
    (eg: hjhgenius.blogspot.com.)    
     

     
    AHLEN © 2008 Por Dekma